Nieuws items

Karma

Door Karin van Gaal

Er wordt veel gezegd over Karma. Het zou een simpele oorzaak-gevolg wet zijn. Karma gaat echter veel verder dan ‘wie goed doet, goed ontmoet’, ‘wie kaatst kan de bal verwachten’ of ‘boontje komt om zijn loontje’ en is veel complexer dan enkel een verzameling van straf- of bonuspunten. Anders gaan we als een soort van Karma-politie oordelen over hetgeen anderen meemaken en vergeten we empathie en mededogen. Je kunt iemands persoonlijke ontwikkeling en zijn of haar levenslessen niet toeschrijven aan good -of bad Karma.

Anderzijds kun je wel voelen of iets ‘Karmisch geladen is’. Gebruik hiervoor je intuïtie en merk op wat het je brengt en wat je ervan kan leren. We hebben niet altijd invloed op hetgeen ons overkomt. We hebben echter altijd invloed op hoe we ermee omgaan en we kunnen bad Karma vernietigen door aan ons zelf te werken, onze fouten te herstellen en vooral in onze eigen kracht te blijven staan.

Volgens Susan Smit is Karma een wet van universele harmonie en daar kan ik me wel in vinden. Ieder wet die uit balans is wordt hersteld door het Universum.

In mijn ogen kun je Karma ook zien als het planten van zaadjes. Je kunt mooie (liefdevolle) zaadjes planten of lelijke (negatieve, liefdeloze) zaadjes planten (…)

Dus ga veel goede Karma zaadjes planten:

– leef betekenisvol, geef zin aan je leven, doe ertoe!

– help anderen: belangeloos

– wees liefdevol naar jezelf en anderen

– handel vanuit bewuste keuzes (oorzaak-gevolg) en ben bereid de consequenties te dragen

– wees dankbaar, diep dankbaar