Nieuws items

Tarak onze kantoorhond

Door Karin van Gaal

Inmiddels weten we wel dat de aanwezigheid van een hond op de werkvloer meerdere positieve effecten heeft, voor zowel het baasje als zijn/haar collega’s. Een kantoorhond helpt tegen werkstress, zorgt voor betere prestaties, sociale steun en een socialere sfeer op de werkvloer.

Wanneer je een stressvolle taak uitvoert en er is een hond bij aanwezig zou dit een positieve uitwerking hebben op je cortisolspiegel. Oftewel er is minder van dit stresshormoon in jouw lichaam aanwezig. Bovendien stijgt onze oxytocinespiegel bij interactie met een hond. Vooral oogcontact (en aaien/knuffelen) met een hond zou zorgen voor deze stijging. Oxytocine staat ook wel bekend als het knuffelhormoon. Het hormoon werkt kalmerend en stressverlagend en zorgt voor een gelukkiger gevoel.

Tarak is dan ook regelmatig bij de stichting op te vinden. Hij ligt voornamelijk te slapen en wordt wakker voor een aai of een knuffel én als de koelkast open gaat 🙂 Daarnaast biedt hij een welkome afleiding tussen het werken door. In de pauze is er altijd wel een vrijwilliger of cursist te vinden die met hem gaat wandelen en dat vindt hij heerlijk. Als iemand bang of allergisch is leggen we hem even buiten of apart. Dat vindt hij ook prima.

Al is er volop drukte en gedoe, Tarak blijft gewoon lekker relaxed (in de weg) liggen of komt vragen om aandacht zodat hij de boel afleidt.

Uiteraard is niet iedere hond is geschikt als kantoorhond, dat lijkt me logisch. Onze Tarak kwam echter met gemak door de selectieprocedure: blaft zelden tot nooit, is vriendelijk, luistert erg goed én is stabiel.

Kortom: wij van Stichting Psychosociaal Welzijn adviseren een kantoorhond voor het welzijn van mens en hond. Want Tarak is graag onder de mensen en vindt alleen thuis blijven niet zo leuk, dus is hij blij als hij met mij mee mag als officiële kantoorhond 🐾🐾